Treballar per projectes que siguin, per sobre de tot, vivencials, dinàmics i únics, fa que l’experiència d’aprendre tingui un abans i un després.
Aquest tipus de projectes transversals, interdisciplinaris i internivells no es limiten a la cerca d’informació per resoldre preguntes, sinó que van un pas més enllà, aconseguint que cadascun dels alumnes se senti protagonista del seu procés d’aprenentatge, que tingui ganes de tornar a l’escola per saber-ne més i que, un cop fora, mantingui l’interès per qüestionar-se, indagar, experimentar i continuar.
A la ZER Berguedà Centre plantegem els projectes amb aquesta finalitat. L’energia i il·lusió que emana dels projectes que es dissenyen, s’encomanen a tots els àmbits (lingüístic, matemàtic, de medi, d’Educació Física, artístic…).
Com es duu a terme aquesta tasca?
Tot comença inesperadament amb situacions fora de la rutina diària. Ens han arribat notícies de Guillem de Berguedà, dels germans Lumière i fins i tot, de la NASA! Tot d’una, descobrim que una colla de romans han fet servir el pati de l’escola pel intal·lar-hi el seu campament, o ens trobem la taula parada amb un esmorzar col·lectiu típic de la gastronomia catalana.
I aquí és on tot comença. Les preguntes flueixen del no-res i creen tota una estructura de treball, cooperació i aprenentatge.
Les sortides i colònies, acostumen a estar relacionades amb la mateixa temàtica i, d’aquesta manera, vivim el coneixement des de diferents perspectives.
Qui hi participa?
Tot@s les alumn@s de la ZER en formen part, des dels més petits de la Llar d’Infants fins als més grans. El claustre de mestres ens endinsem en la temàtica des del dia u. I tota la comunitat educativa que pot aportar-nos més coneixement o que vol participar-hi és benvinguda!
Si l’inici és sorprenent, el final…
El final és una explosió d’experiències, emocions i de tot el que hem après. Per una banda es tanca el projecte resolent el repte que ens ha aparegut. Per exemple, Guillem de Berguedà ens va demanar una celebració medieval en honor seu, el cas dels romans va ser una experiència enigmàtica on havíem d’aconseguir les claus per alliberar l’Astèrix, l’Obèlix i en Panoràmix en un Room Escape, o resoldre les pistes que ens conduïen d’un punt a l’altre de Catalunya descobrint les obres d’Antoni Gaudí.
I, per l’altra, presentem un musical inèdit cada curs basat en tot el que hem après. Aquesta obra és dissenyada, creada i editada per les mestres, i inclou tots els aspectes de dramatització, dansa, vestuari, escenografia i material audiovisual. Gràcies a la col·laboració de les famílies, aconseguim uns dissenys de cartells i propaganda únics, i podem treballar amb un estudi de gravació musical a l’escola. Les cançons són bases musicals conegudes (modernes i no tan modernes), amb molta energia, ritme i emoció, i se’n fa l’adaptació de la lletra. Els alumnes les treballen, assagen i graven i, el dia del musical, les interpreten. També experimenten amb efectes audiovisuals com el doblatge de personatges d’animació o l’ús del chroma per editar el vídeo.
Si no n’heu vist mai cap, us animem a venir a veure el d’aquest any. Guardeu-vos la data: dissabte 6 de juny a la tarda al Local Cultural de Vilada!
Al nostre canal de Youtube trobareu vídeos promocionals dels musicals.
Aquí us deixem un vídeo resum del projecte transversal interdisciplinari del curs passat: Vivim Catalunya! On la gastronomia, les tradicions, la història, la geografia, les arts i les persones d’arreu de Catalunya, amb la seva pluralitat cultural van prendre vida.