ARRIBA EL FINAL DE LA VOLTA AL MÓN
A la ZER el treball a l’estona de projecte l’entenem com un moment d’expansió d’idees i coneixements dels infants. De dubtes, cerca i reflexió sobre aquests dubtes que anem trobant mentre el camí de les nostres descobertes avança.
A l’informe Delors (1996) ja es van definir els 4 pilars de l’educació: aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a viure junts i aprendre a ser. Pensem que en un projecte aquesta definició resumeix molt bé tot el treball que es duu a terme, sobretot a l’educació infantil.
Enguany, ens trobem fent “La volta al món” Ii amb l’aparició a l’escola d’un tal senyor “Elcano” comença la nostra aventura.
Que aquest senyor va aconseguir la primera volta al món? amb qui? Amb aquest altre senyor Magallanes al qual estava buscant quan va arribar a la nostra escola?
Iniciem el projecte amb tot de preguntes i amb molta curiositat pels vaixells, la seva forma, els materials dels quals estan formats, si abans eren com són ara…
Per fer-ho necessitem moltes estones per provar, cercar, fer i, en definitiva, deixar anar la nostra imaginació.
Així va ser com vam començar provant quins materials podien fer surar un vaixell i això que ens va portar a adonar-nos de quins no eren gens adequats! Vam fer el nostre propi vaixell i ens vam demanar: podríem fer-ne un de gran on hi cabessim tots?
Dels vaixells, navegant, navegant vam arribar a tenir curiositat per aquests personatges curiosos dels quals tothom en parla i canta cançons: els pirates!! Vam viure la nostra primera aventura pirata dins el nostre propi vaixell, mirant de cercar un tresor amagat seguint un mapa del tresor…va ser tan real que fins i tot va aparèixer un lloro a la nostra escola!
Aquest tresor portava un missatge. Resulta que havíem anat a parar a un lloc ben diferent del nostre poble! Ara som a l’Àfrica i, concretament a Kenia, començant la nostra aventura de descobrir quins animals hi viuen, com és el lloc (fa calor?fa fred?una girafa podria entrar a la nostra escola?arribaria fins la xemeneia?)
Gràcies a dos companys de l’escola que han estat vivint aquest any molt a prop d’aquest indret hem pogut formular preguntes i resoldre-les molt ràpid. Sabem que SAFARI vol dir viatge en una llengua que es diu “Suahili”!
I també hem entès que per poder veure animals salvatges de prop en indrets com l’Àfrica és necessari portar diversos materials i anar amb un bon cotxe. Com ho podem fer? Mirem com són els cotxes safari, de quin color solen ser i fem un croquis de com podria ser el nostre. Així, és com hem decidit convertir el nostre vaixell pirata en un cotxe per anar de Safari! Preparats i preparades amb l’armilla i els binocles, mireu quina aventura hem viscut aquest matí de dimecres qualsevol!
però l'aventura continua...
Després d’haver viatjat pel món amb la vestimenta, amb els jocs, esports, contes i idiomes… aquest tercer trimestre, el grup de primària ens hem tornat a endinsar amb l’inici i raó del projecte: fa 500 anys de la primera volta al món.
Aquesta vegada hem parat molta atenció a la volta que van fer Magallanes i Elcano durant els tres anys del seu viatge. Per fer-ho vam buscar per internet, vam mirar molts mapes i atles i vam descobrir llocs nous que no coneixíem, tant de terra com de mars i oceans. I és que cadascú de nosaltres va investigar concretament sobre els indrets de les parades que les naus de Magallanes i Elcano van visitar i on van fer parada. Ho vam fer a partir d’una recerca i una presentació amb el Canva o Presentacions de Google i amb explicació a la resta dels companys i companyes.
I va ser a partir de veure que ells anaven descobrint terres i indrets nous, que provaven de passar per estrets i rius que no els portaven enlloc que ens vam plantejar una pregunta: com ho van fer per orientar-se?
En una primera pluja d’idees van sortir les estrelles, els mapes, el vent… i també les brúixoles. Però, sabem tots i totes com funciona una brúixola? Com ho fa per orientar-nos?
Així que aquesta vegada el primer que vam fer va ser, abans de saber-ne res i d’investigar, dibuixar-ne individualment una cadascú i les vam analitzar. Vam veure que tots i totes la dibuixàvem circular, que hi posàvem lletres, però no tots hi posàvem les mateixes i als mateixos llocs, alguns hi posàvem una agulla al mig, altres dues, també ens vam adonar que alguns hi posaven números i fins i tot uns altres hi dibuixaven una estrella al mig.
Després d’aquesta conversa i debat, vam veure i tocar brúixoles de veritat i vam aprendre a fer-les servir: ara tenim clar que han d’estar ben planes i que hem de fer coincidir la punta de l’agulla que marca el Nord (normalment pintada de color vermell) amb la lletra N de la brúixola tot fent girar una rodeta.
Però… i si no tenim brúixola, com ho podem fer? Doncs també vam aprendre a crear-ne una amb material que podem tenir a casa i sabeu què? funciona! Per fer-la es necessita un plat o recipient on s’hi pugui posar una mica d’aigua, una rosa dels vents, una agulla de cosir, un tap de suro i un imant! Va ser un experiment que ens va agradar molt de fer! Per cert, ens vam adonar de la importància de l’imant, ja que un imant la pot fer tornar boja!
A més a més, vam fer servir aquesta brúixola per orientar el plànol de l’escola, que per cert, en un primer moment ens va costar d’entendre i saber que el dibuix que teníem davant, era la nostra escola.
És així com aquest trimestre hem acabat el projecte, descobrint tota la ruta dels nostres protagonistes i aprendre a orientar-nos molt bé amb la brúixola, tal i com ells ho van fer al seu vaixell fa 500 anys.