En la primera infància, quan encara els nens i nenes estan explorant el món que els envolta amb una curiositat infinita, la literatura infantil esdevé una eina fonamental per al seu desenvolupament integral, proporcionant una base sòlida per al seu creixement i aprenentatge continu.
Malgrat que els infants encara no poden llegir per ells mateixos, l’exposició als contes des d’una edat primerenca ofereix una àmplia gamma de beneficis significatius per al seu desenvolupament, com ara, l’estimulació sensorial a través dels contes interactius; llegir-los en veu alta crea un moment especial de connexió que enforteix el vincle emocional entre educadora i infants; la millora de la seva competència lingüística, en exposar-los a una varietat de paraules, que els ajudarà a adquirir nou vocabulari, i introduir-los en la consciència d’estructures gramaticals; l’estimulació cognitiva en introduir conceptes simples, com ara colors, formes, números i accions, afavorint la capacitat de comprensió i l’atenció sostinguda. A més, la literatura infantil fomenta la imaginació i la creativitat, promou les habilitats socials i emocionals en ensenyar sobre emocions i relacions, i prepara els infants per a futures habilitats de lectura i escriptura.
Les educadores ens encarreguem de triar els contes, que oferim als nens i nenes, minuciosament per captivar l’interès dels nostres petits lectors. Els contes de cartoné, amb pàgines gruixudes i textures variades, estimulen els seus sentits del tacte i la vista, encoratjar-los a explorar de forma autònoma el contingut dels contes. Les històries simples, amb elements i patrons repetitius, els ajuden a millorar la seva memòria i comprensió. Les il·lustracions colorides estimulen la seva percepció visual i, les imatges reals o dibuixos, els ajuden a comprendre millor el seu entorn o a imaginar escenaris o personatges fantàstics.
A la Llar d’Infants de Borredà, diàriament al matí abans de la rutina del bon dia, gaudim d’una estona compartida, amb els companys del grup dels petits, per mirar contes; els dilluns a primera hora, ve a l’escola una persona del poble a explicar-nos una història o a llegir en veu alta algún conte; el tercer dijous de cada mes anem al Bibliobús, on els infants poden explorar una gran varietat de contes, agafar-ne alguns i emportar-se’ls a casa.
A l’aula també expliquem contes i històries i, ho fem no només amb finalitats pedagògiques, sinó també, perquè els infants aprenguin a recórrer als contes com a font de gaudi. A l’hora d’explicar contes, les educadores combinem diferents recursos per fer que aquestes narracions en veu alta siguin més divertides pels infants, com ara, amb titelles, ombres xineses, taula de llum, Story Cubes, etc.
A Vilada els contes estan presents al llarg de tot el dia, ja sigui a primera hora del matí, al pati, o a la tarda. Als infants els hi encanta gaudir d’aquesta estona compartida amb els altres o bé de manera individual, en gaudeixen molt. Els infants tenen al seu abast els contes i a vegades en portem de casa o bé de la biblioteca per ampliar el ventall d’històries i temàtiques. La major part de les vegades són els mateixos infants els qui demanen mirar o explicar contes i un mateix conte el podem explicar una vegada darrere l’altra, quan n’acabem d’explicar un ja van corrents a buscar el següent. Els hi encanten!
Us convidem a compartir el plaer dels contes amb els vostres fills i filles i deixar volar la imaginació!