LES PARELLES DE LECTURA A LA ZER BERGUEDÀ CENTRE

OBJECTIUS

– Millorar la competència lectora i la comprensió lectora.

– Fomentar la capacitat de cooperació entre l’alumnat.

– Desenvolupar didàctiques d’orientació clarament inclusiva per a l’ensenyament de la llengua.

– Crear xarxes col·laboratives de treball i d’aprenentatge entre iguals.

– Potenciar la implicació en les tasques escolars.

DESENVOLUPAMENT

La lectura en parelles es porta a terme amb els alumnes de primària de la ZER durant 30 minuts que es faran en una de les sessions de lectura del matí. Es demana als padrins que preparin per a la primera sessió un obsequi pel seu fillol. Aquest pot ser un dibuix, un rodolí, un poema, una carta que expressin les emocions que els provoca ser el seu padrí… Cada setmana els padrins es preparen una lectura  que poden ser contes, narracions breus… 

Aquesta activitat engresca molt tan a padrins, que se senten responsables de l’aprenentatge de la seva parella, com als fillols que estableixen un bonic vincle amb els seus padrins.

PROMOURE L’AUTONOMIA DELS INFANTS DE 0-3 ANYS

L’autonomia és la capacitat de fer les coses per un mateix, reduint al mínim la dependència dels altres. Es tracta d’una habilitat que es desenvolupa progressivament des de la infància i que aporta beneficis tant personals com socials als infants. Ajudar-los a ser autònoms des de ben petits és fonamental per al seu creixement, ja que en aquesta etapa comencen a explorar el món que els envolta i a adquirir habilitats bàsiques per a la seva vida futura.

A la nostra llar d’infants, considerem que fomentar l’autonomia des de ben petits és essencial per al desenvolupament dels infants. Ajudar-los a fer per si mateixos aquelles tasques que són capaços d’assolir els dona seguretat, confiança i ganes d’aprendre.

Per què és important l’autonomia en la primera infància? 

Durant els primers anys de vida, els infants descobreixen el món a través de l’experimentació i la interacció amb l’entorn. Quan se’ls ofereixen oportunitats per fer les coses per ells mateixos, desenvolupen habilitats motores, cognitives i emocionals. A més, se senten més capaços i motivats per afrontar nous reptes.

El foment d’aquesta autonomia té un impacte positiu en el benestar emocional i social dels infants. Entre els seus beneficis principals, trobem:

  • Millora de l’autoestima i la confiança en les pròpies capacitats.
  • Major motivació i iniciativa per aprendre i explorar el seu entorn.
  • Desenvolupament de la creativitat i la resolució de problemes, ja que han de buscar solucions per a situacions quotidianes.
  • Integració de normes i valors socials, aprenent a conviure amb els altres de manera respectuosa.
  • Capacitat de treballar en equip i comunicar-se millor, ja que desenvolupen habilitats socials essencials per a la seva vida futura.

Com treballem l’autonomia a la llar d’infants? 

A l’escola, afavorim l’autonomia a través de rutines diàries com rentar-se les mans, recollir les joguines, menjar sols,… Proporcionem materials adaptats a la seva edat i espais organitzats que els permetin prendre decisions i actuar de manera independent. També els acompanyem emocionalment, respectant el seu ritme i donant suport quan ho necessiten.

Consells per promoure l’autonomia a casa 

Les famílies teniu un paper clau en aquest procés. Aquí us deixem alguns consells pràctics per ajudar els vostres fills a guanyar autonomia en el dia a dia:

  • Donar temps i paciència: Deixar que l’infant intenti fer les coses per si sol, encara que trigui més temps o no ho faci perfectament.
  • Crear rutines senzilles: Establir rutines clares i previsibles ajuda els infants a anticipar les accions i a ser més autònoms.
  • Adaptar l’entorn: Facilitar espais segurs i accessibles on l’infant pugui arribar a les seves coses (com roba, gots o joguines) sense dependre de l’adult.
  • Oferir opcions: Permetre que triïn entre dues opcions senzilles, com quina fruita menjar o quina samarreta posar-se.
  • Reconèixer els seus esforços: Valorar l’esforç més que el resultat final reforça la seva autoestima i motivació.

Acompanyant-los amb amor, paciència i confiança, ajudarem els nostres infants a créixer amb seguretat i autonomia. Petits passos avui són grans avenços per al seu futur!

COLÒNIES A LA CARRAL

Aquesta setmana, els infants de la ZER hem viscut una experiència fantàstica a La Carral, on hem passat tres dies plens d’aventures, aprenentatges i moments inoblidables. Envoltats de natura i amb un clima magnífic, hem pogut gaudir d’un munt d’activitats en companyia dels nostres amics i mestres, sempre amb cançons i rialles que han acompanyat cada instant.

Durant l’estada, ens han guiat dues monitores plenes d’energia i entusiasme, que han fet que cada activitat fos una experiència emocionant. Hem pogut participar en activitats relacionades amb el projecte que estem treballant a l’aula, cosa que ens ha permès aprendre de manera vivencial i divertida. Una de les visites més esperades ha estat a la granja de La Carral, on hem pogut observar i conèixer diferents animals. Alguns ja ens eren familiars, com les gallines i els conills, però també n’hem descobert d’altres menys comuns, com els sorprenents emus. A més, hem explorat l’hort i l’hivernacle, aprenent sobre les plantes, els seus cicles de creixement i la importància de tenir cura de la natura.

Una de les activitats més esperades ha estat la cuina! Ens hem posat el davantal i hem preparat receptes delicioses: els més grans han elaborat un pa de pessic de xocolata, mentre que els més petits han tallat i pelat pomes per elaborar una mermelada casolana que després hem pogut tastar. A més, hem posat a prova les nostres habilitats en diferents jocs i proves com un escape room ple d’enigmes, un trivial gegant que ens ha fet pensar i competir en equip, i el famós túnel de les sorpreses, que ens ha fet viure moments molt divertits i inesperats.

Però no només hem après i jugat, també hem gaudit d’una alimentació deliciosa i equilibrada, que ens ha donat tota l’energia necessària per seguir el ritme intens d’aquests dies. Cada àpat ha estat un moment de retrobament i convivència, on hem compartit anècdotes del dia i hem reforçat els nostres vincles amb els companys.

Han estat uns dies plens d’emocions, en els quals hem après de la natura, hem descobert noves habilitats i, sobretot, hem creat records que ens acompanyaran sempre.  Sens dubte, han estat unes colònies plenes d’aprenentatges, diversió i bons records!

EL PLANETARI A LA ZER

Dimecres passat, la ZER va poder gaudir d’una experiència molt interessant: l’alumnat d’infantil i primària va poder entrar dins d’un planetari bombolla.

Els i les alumnes de Borredà van baixar fins a Vilada per passar el matí junt amb els seus companys de l’escola de Vilada. Per poder aprofitar bé el planetari i aprofundir segons el nivell dels infants, es van fer tres grups: el primer grup constava dels infants d’educació infantil, el segon grup estava format pels infants de cicle inicial i el tercer grup el formava l’alumnat de cicle mitjà i superior.

Durant el matí, cada grup va fer tres activitats: una era esmorzar i fer joc lliure, com que va ploure van estar a l’aula amb els companys de la mateixa edat. La següent activitat estava relacionada amb les constel·lacions, es va partir el grup en dos grups més petits i aquests havien d’aconseguir aparellar les estrelles que formen la constel·lació amb el seu dibuix, per finalitzar l’activitat es va comprovar si havien fet correctament les parelles i es van explicar curiositats de cada constel·lació. La darrera activitat va consistir en entrar dins d’un planetari bombolla, allà vam observar i aprendre moltes coses sobre el Sistema Solar, les constel·lacions, les estrelles, les galàxies… i vam poder preguntar els nostres dubtes.

Va ser un matí molt entretingut i profitós! Ens ho vam passar molt bé!

ELS ESPAIS D’APRENENTATGE A LA ZER: FOMENTANT L’AUTONOMIA I EL TREBALL EN EQUIP

A la ZER, les propostes d’aprenentatge són una part fonamental de la nostra metodologia educativa. Els espais d’aprenentatge que oferim es centren en la lectoescriptura, les matemàtiques i la grafomotricitat, i es van renovant cada un o dos mesos per mantenir l’interès i l’estimulació dels infants.

Aquestes activitats estan adaptades al nivell evolutiu de cada infant, permetent que cada un pugui treballar segons el seu ritme i les seves necessitats d’aprenentatge. Per organitzar-se millor, cada infant disposa d’una targeta de pas, que li permet escollir quin tipus de proposta vol realitzar aquell dia. Tot i això, és important destacar que els infants han de passar per totes les propostes al llarg del mes corresponent, garantint així una experiència d’aprenentatge completa i equilibrada.

Les activitats a aquests espais estan dissenyades perquè els infants puguin treballar de manera autònoma, tot i que sempre compten amb l’acompanyament i guiatge d’un adult, que els ajudarà en tot moment a entendre i gestionar les activitats proposades.

Aquesta metodologia no només fomenta el desenvolupament individual de cada infant, sinó també la seva capacitat de prendre decisions, potenciar la seva autonomia i millorar la seva competència en diferents àrees d’aprenentatge. L’objectiu és que els infants aprenguin a gaudir del procés d’aprenentatge i desenvolupin una actitud positiva cap a l’escola i el coneixement.

EL JOC SIMBÒLIC EN LA PRIMERA INFÀNCIA (0-3 ANYS): UNA EINA CLAU PER AL DESENVOLUPAMENT

El joc és el motor principal de l’aprenentatge en la primera infància, i entre els diferents tipus de joc, el joc simbòlic ocupa un lloc fonamental en el desenvolupament cognitiu, emocional i social dels infants. 

Què és el joc simbòlic?

El joc simbòlic apareix quan els infants comencen a utilitzar objectes, accions o paraules per representar situacions de la vida quotidiana. Així, una caixa pot convertir-se en un cotxe, una cullera en un telèfon o un nino en un bebè real. 

Aquest tipus de joc és essencial per a l’aprenentatge, ja que els permet explorar el món que els envolta, imitar les accions dels adults, desenvolupar la seva imaginació i expressar-se lliurement.

Quan s’inicia el joc simbòlic?

El joc simbòlic es va desenvolupant, de manera progressiva, al llarg d’aquesta etapa: 

  • Abans de l’any: Els nadons exploren els objectes i els utilitzen de manera funcional, sense atribuir-los significats diferents. Per exemple, sacsegen una joguina sonora per sentir quin soroll fa.
  • Entre l’any i els dos anys: Comencen a fer accions simples amb objectes per imitar situacions reals. Per exemple, apropen un telèfon de joguina a l’orella o donen menjar a un nino.
  • A partir dels dos anys: El joc es torna més elaborat, assumeixen diferents rols, apareixen seqüències d’accions i interactuen amb altres infants. Per exemple, preparen un dinar fictici amb diferents elements o representen escenes del seu dia a dia o, fins i tot, escenes imaginades.

Per què és tan important?

El joc simbòlic té nombrosos beneficis en diferents àmbits del desenvolupament infantil:

  • Desenvolupament cognitiu: Afavoreix la creativitat, el pensament abstracte i la resolució de problemes.
  • Desenvolupament emocional: Els infants expressen emocions, exploren situacions quotidianes i aprenen a gestionar sentiments a través del joc.
  • Desenvolupament social: En jugar amb altres infants, aprenen a compartir, negociar, cooperar i entendre diferents punts de vista.
  • Desenvolupament del llenguatge: El joc estimula la comunicació, l’expressió verbal i la incorporació de nou vocabulari.

Com podem potenciar el joc simbòlic a l’escola i a casa?

Per afavorir el joc simbòlic en els infants de 0 a 3 anys, podem seguir algunes estratègies:

  • Oferir materials senzills i versàtils (caixes, robes, utensilis de cuina, ninos, etc.).
  • Crear espais de joc segurs i adaptats a la seva edat.
  • Participar en el joc, deixant que l’infant dirigeixi l’activitat.
  • Donar temps i llibertat per jugar sense imposar normes estrictes.
  • Animar a compartir el joc amb altres infants per fomentar la interacció social.

En definitiva, el joc simbòlic és una eina fonamental en el desenvolupament infantil, ja que permet als infants comprendre el món, expressar-se i aprendre de manera natural i divertida. Tant les famílies com els professionals de l’educació infantil tenim un paper clau a l’hora de proporcionar les eines i l’entorn adequat perquè aquest tipus de joc es desenvolupi plenament.

 

EL CARNESTOLTES A LA ZER

A la ZER ens agrada molt celebrar el carnaval i ja des de fa molts anys ho fem des del primer dia fins a dimecres de cendra. Segur que les famílies que ja vau ser alumnes de la ZER ho recodreu d’allò més bé!

Tot comença amb la creació del Consell del Vull, que el formen alumnes de primària de les dues escoles. Aquests són els representants del Rei Carnestoltes durant aquests dies i és per això que són els que decideixen les consignes de tots els dies que dura la festa.

Les consignes són instruccions divertides per l’alumnat i el grup de mestres. Tots amb més o menys extravagància anem complint i, així, passem uns dies ben divertits a les escoles i a casa pensant com puc anar, quin pentinat divertit em faré, de quin color em pintaré els cabells o quin pijama em posaré.

El Carnestoltes presideix tota la festa, guarnit d’alguna cosa relacionada amb el projecte, des del divendres abans que apareix a les escoles amb la primera consigna, fins al final.

Dins de la celebració tenim el Dijous Llarder i, com mana la tradició, ja sigui per esmorzar, dinar o berenar mengem botifarra d’ou, truita, tastet o coca de llardons mentre gaudim de l’entorn de les escoles a planells o als pins dels metge. 

El divendres fem la festa de disfresses amb rua, música, ball i jocs. Tots i totes anem disfressats d’allò que més ens agrada. Hi ha els que es guarneixen amb robes de colors, els superherois, els artistes que se la fabriquen a casa o els que fan l’animal. Sigui com sigui, tot s’hi val!

La festa es va acabant i amb les dues últimes consignes arribem a la celebració del judici del Carnestoltes. Treballat prèviament a les aules, la defensa i l’acusació preparen els seus arguments per salvar o condemnar el rei Carnestoltes. Quina feina que té el jutge per decidir la sentència! 

La festa acaba amb el testament, saltant la foguera del Carnestoltes o acomiadant-lo. Sigui com sigui li cantem la cançó de comiat i li estem molt agraïts per totes les bogeries que hem pogut viure aquests dies.

L’EXPERIMENTACIÓ A EDUCACIÓ INFANTIL

L’experimentació a l’educació infantil és un procés clau per al desenvolupament cognitiu i emocional. A través de l’experimentació els infants poden descobrir i entendre millor el món que els envolta. 

Aquest procés fomenta la curiositat, la creativitat i la capacitat de resoldre problemes. L’experimentació no només es tracta d’activitats científiques, sinó també de qualsevol tipus d’interacció que permeti a l’infant experimentar i aprendre mitjançant la seva pròpia acció.

Els beneficis de l’experimentació a l’educació infantil són molts:

1.Desenvolupament de la curiositat i l’interès per aprendre: els infants tenen un desig natural de comprendre el seu entorn. Experimentar els ajuda a formular preguntes i a buscar respostes per si mateixos.

2. Foment de la creativitat i la resolució de problemes: les activitats experimentals proporcionen espais perquè els infants prenguin decisions, provant diferents estratègies i solucions.

3. Aprenentatge a través de l’experiència: aprenen millor quan poden tocar, sentir i veure els conceptes en acció.

4. Desenvolupament de l’autonomia: l’experimentació permet als infants provar i fracassar, cosa que els ajuda a guanyar confiança en les seves capacitats i en la presa de decisions.

5. Aprenentatge col·laboratiu: sovint, l’experimentació també implica treballar en grup, afavorint les relacions socials i la cooperació.

A la Zer, entenem l’experimentació com un moment idoni per a la descoberta i curiositat per tot el que envolta el món proper dels infants. Les situacions d’experimentació permeten que els infants es deixin anar i puguin desenvolupar nous esquemes de coneixement, tot gaudint d’aquest procés a través dels cinc sentits.

ENS VISITA LA UNIÓ DE PAGESOS

Avui dimecres 12/02/205, els alumnes d’infantil i primària han tingut l’oportunitat d’assistir a una xerrada molt especial a càrrec de la Unió de Pagesos, que ens ha permès conèixer de prop la vida i els reptes del món agrícola. A continuació, un breu resum dels temes més destacats de la jornada:

  1. Procés democràtic VS assembleari:
    S’ha explicat com la Unió de Pagesos treballa a través d’un procés democràtic, on cada membre té la possibilitat d’expressar-se i participar en les decisions. Això contrasta amb el model assembleari de la Revolta Pagesa, que es basa en la mobilització col·lectiva per a reivindicar canvis de manera més immediata.
  2. Evolució de les reivindicacions:
    Durant els darrers 50 anys, les demandes dels pagesos han evolucionat per adaptar-se als nous temps i desafiaments. Aquest canvi reflecteix la necessitat de respondre a problemàtiques actuals, millorant les condicions del sector agrícola i la qualitat de vida a les zones rurals.
  3. El símbol de la Unió de Pagesos:
    El símbol, amb la seva forma i color, ha estat presentat com a representació dels valors i la identitat del moviment. Els elements representen els solcs d’un camp i els colors representen l’escut de Catalunya. Porta un significat profund que ens recorda la connexió amb la terra i la importància de la solidaritat entre agricultors.
  4. El bestiar i la seva importància:
    Es va parlar sobre el bestiar, no només com els animals que viuen en les granjas, sinó també pel seu paper crucial en la conservació del territori. Els animals contribueixen a mantenir l’equilibri ecològic i a enriquir la diversitat del medi rural.
  5. Les dejeccions i el seu control:
    Un tema rellevant ha estat la gestió de les dejeccions, els residus orgànics procedents dels animals. Es va explicar com es controlen i es gestionen per minimitzar l’impacte ambiental, garantint un ús responsable i sostenible dels recursos naturals.
  6. Producte de proximitat: Els alumnes van aprendre què significa el concepte de producte de proximitat, que implica la producció i consum d’aliments locals. Aquesta pràctica fomenta una economia més justa i respectuosa amb el medi ambient, reduint la petjada ecològica associada al transport de mercaderies.
  7. Gestió agroforestal a Catalunya: Finalment, es va comentar la gestió agroforestal que es practica a Catalunya, una estratègia que integra l’agricultura amb la gestió dels boscos. Aquest model promou la sostenibilitat, ja que equilibra la producció d’aliments amb la conservació del paisatge i els ecosistemes.

Aquesta jornada ha estat una experiència enriquidora per als nostres estudiants, que han pogut comprendre com el camp és un espai de treball, tradició i innovació. La xerrada ha obert una finestra al món rural, subratllant la importància de la participació democràtica, la sostenibilitat i el respecte per la natura en la nostra comunitat.

JUGUEM A CONSTRUIR A LA LLAR D’INFANTS

A la nostra llar d’infants, ens encanta promoure activitats que fomentin la creativitat, l’autonomia i el desenvolupament integral dels infants. Entre aquestes activitats, el joc de construcció lliure ocupa un lloc destacat. Des de ben petits, els nens i nenes senten una fascinació natural per construir amb qualsevol objecte que tinguin al seu abast, i nosaltres els donem l’espai i els recursos per explorar aquesta passió.

Una activitat plena de beneficis

El joc de construcció lliure és molt més que una simple diversió. Aquesta activitat permet als infants desenvolupar la seva imaginació mentre integren coneixements matemàtics bàsics. A través de la manipulació de materials variats com caixes, troncs, objectes de metall o peces de fusta, els nens i nenes aprenen conceptes com l’equilibri, les proporcions i les formes geomètriques.

També és una excel·lent oportunitat per treballar habilitats motores, espacials i de psicomotricitat fina. Manipular peces, apilar-les o encaixar-les requereix precisió i coordinació, fet que contribueix al desenvolupament de les seves capacitats motrius.

Un espai per a la creativitat i l’autonomia

El joc de construcció ofereix una gran flexibilitat. Els infants poden crear petites estructures horitzontals, grans torres verticals o escenaris simbòlics que representen moments de la vida quotidiana. Aquesta llibertat estimula la seva imaginació i els permet expressar-se de maneres únicament seves. 

A més, cada creació completada pels infants, els aporta una gran satisfacció i una sensació d’èxit que reforça la seva autoconfiança i autonomia, elements fonamentals en el seu creixement emocional i social.

A continuació, us deixem unes imatges on juguem a construir!


“Tots els aprenentatges importants de la vida es fan jugant” 

Francesco Tonucci